Pengaruh Terapi Bermain pada Kemampuan Motorik Kasar Balita Kecanduan Ponsel

Main Article Content

Depi Nurhaini
Netty Herawati

Abstract

One of your key roles as a parent is to stimulate your child's development, keeping children entertained. However, some parents do not have enough time to play with their children and choose to have mobile phones or other playthings at home to reduce the risk of children playing outside the home and to keep parents safe. . This affects the growth and development of children in terms of physical and mental performance as their gross motor skills are not honed. and uses the benefits of community activities to provide subjects with psychological interventions to develop gross motor function and divert attention from mobile phone play to games and activities. Fun activities like playing with toys, running, walking, climbing stairs, drawing, writing, and painting. The methods used in this study use qualitative methods in the research approach where the techniques used are observations and in-depth interviews with subjects. Data analysis used a reliability test. This technique is used to obtain a clearer picture of the outcome and the overall picture of the application of total exercise therapy in mobile phone-dependent infants.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nurhaini, D., & Herawati, N. (2023). Pengaruh Terapi Bermain pada Kemampuan Motorik Kasar Balita Kecanduan Ponsel. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(1), 179-189. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i1.141
Section
Articles
Author Biographies

Depi Nurhaini, Universitas Trunojoyo Madura

Program Studi Psikologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Budaya, Universitas Trunojoyo Madura, Kabupaten Bangkalan, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

Netty Herawati, Universitas Trunojoyo Madura

Program Studi Psikologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Budaya, Universitas Trunojoyo Madura, Kabupaten Bangkalan, Provinsi Jawa Timur, Indonesia

References

Adi, B., 2013. Hubungan Pola asuh dengan Kemampuan Motorik Anak Usia Dini di Taman Kanak–Kanak. Jurnal Pendidikan Anak. Vol 2 Edisi 1

Andriyani, J., 2016. Korelasi Keluarga terhadap Penyesuaian Diri Remaja. Jurnal Al-Bayan. 22 (34).

Arisandi, R., 2019. Faktor yang Mempengaruhi Picky Eating pada Anak. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10 (2), Pp. 238–241. DOI: 10.35816/jiskh.v10i2.158

Aslan., 2019. Peran Pola Asuh Orangtua di Era Dgital. Jurnal Studia Insania, 7 (1), pp. 20–34. DOI: 10.18592/jsi.v7i1.2269

Asri, S., 2018. Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2 (1), Pp. 1–9.

Ayun, Q., 2017. Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Jurnal Thufula, 5 (1), pp. 103–122.

Eka, R. F. & Setiyaningsih, A., 2012. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 1-3 Tahun. Jurnal Kebidanan, 4 (2).

Erfantinno, I. H., 2019. Psikologi Perkembangan Anak. Malang: UIN Maliki Malang Press.

Fadhilah, H. dkk., 2021. Dampak Pola Asuh Permisif Orang Tua terhadap Perkembangan Sosial–Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 5 (2).

Faisal, N., 2016. Pola Asuh Orang Tua dalam Mendidik Anak di Era Digital, Jurnal An-Nisa, 9, pp. 121-137.

Hasanah, N. Sugito., 2020. Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3 (1), pp. 1–12.

Krisdiyanto, E. dkk., 2012. Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Motorik Anak Usia 3–5 TAHUN. Karya Ilmiah STIKES Tologorejo. Vol 2.

Kurniawati, L. D. & Mardiyanti, I., 2014. Pola Asuh Orang Tua Mempengaruhi Perkembangan Balita di Posyandu Arjuna RW IV POS 3 Kelurahan Kemayoran Kecamatan Krembangan Surabaya. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 7 (12) pp. 9–16.

Mahmud, B., 2018. Urgensi Stimulasi Kemampuan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Didaktika Jurnal Kependidikan. 12 (1).

Murdoko, E. W. H., 2017. Parenting With Leadership, Peran Orang Tua Dalam Mengoptimalkan Dan Memberdayakan Potensi Anak. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Muthi, A. dkk., 2020. Pengaruh Pola Asuh Permisif terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. PEDAGOGI: Jurnal Anak Udia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini. 6 (2).

Nasution, M., 2018. Pola Asuh Permisif terhadap agresifitas Anak di Lingkungan X Kelurahan Suka Maju Kecamatan Medan Johor. Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah (APPPTM). Prosding Konferensi Nasional Ke–8.

Permendikbud., 2014. Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, pp. 8-9
Riati, I, dkk., 2016. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Infantia. 4 (2).

Rohmah, N. (2018). Terapi Bermain: LPPM Universitas Muhammadiyah Jember

Roslyn, Rhomey., 2021. Metode Pengembangan Motorik Anak. Karanganyar: Intera.

Tidhonanto, Al., & Agency, Beranda., 2014. Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Gramedia.

Tridonanto., 2014. Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Widyarini., 2009. Relasi Orang Tua dan Anak. Jakarta: Elex Media Komputindo.