Upaya Pustakawan dalam Meningkatkan Literasi Peserta Didik SMA Negeri 1 Karangreja

Main Article Content

Marti
Nurdin Laugu

Abstract

In the current era of globalization, increasing literacy in libraries is important, affecting the efficiency of services to users. This research aims to explain librarians' efforts to increase literacy at SMA Negeri 1 Karangreja. Descriptive qualitative methods are used to describe these efforts. The research results show effective strategies, such as a weekly literacy schedule, age-appropriate book selection, and incentives for active readers. Improving literacy also includes fun reading activities, creativity space, access to reading materials, use of technology, and collaboration with the journalist community and internet access. The role of librarians is key in providing satisfactory services to users, through good communication and dedicated service in the library.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marti, & Laugu, N. (2024). Upaya Pustakawan dalam Meningkatkan Literasi Peserta Didik SMA Negeri 1 Karangreja. Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika Dan Komunikasi, 5(1), 1073-1078. https://doi.org/10.35870/jimik.v5i1.605
Section
Articles
Author Biographies

Marti, Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta

Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

Nurdin Laugu, Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta

Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

References

Kasiyun, S. (2015). Upaya meningkatkan minat baca sebagai sarana untuk mencerdaskan bangsa. https://doi.org/10.26740/jpi.v1n1.p79-95.

Kurnianingsih, I., Rosini, R., & Ismayati, N. (2017). Upaya peningkatan kemampuan literasi digital bagi tenaga perpustakaan sekolah dan guru di wilayah Jakarta pusat melalui pelatihan literasi informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 61-76..

Jauhari, M. W., & Ganggi, R. I. P. (2019). Upaya Menanamkan Budaya Membaca Pada Siswa Melalui Kegiatan Kunjungan Jepara Satu Buku Di SD Negeri 2 Tengguli. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(4), 91-100.

Syadila, F. (2021). Entertaiment Dunia Perpustakaan di Era 4.0: Meningkatkan Minat Baca dengan Menjadikan Perpustakaan sebagai Tempat atau Pusat Informasi yang Menghibur. Jurnal Pustaka Budaya, 8(1), 38-44. DOI: https://doi.org/10.31849/pb.v8i1.4052.

Febianti, F. (2021). Gerakan literasi dalam meningkatkan minat baca masyarakat melalui peran perpustakaan dan pustakawan. Info Bibliotheca: Jurnal Perpustakaan Dan Ilmu Informasi, 3(1), 82-107.

Zuhria, A. F., Kurnia, M. D., Jaja, J., & Hasanudin, C. (2022). Dampak Era Digital terhadap Minat Baca Remaja. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 1(2), 17-23. DOI: http://dx.doi.org/10.30734/jr.v1i2.2871.

Pradani, Y. F., Umar, M. A. R., Anggraeni, A. D., & Lestari, Y. P. (2022). Meningkatkan Budaya Literasi di Era Digital Melalui Pojok Baca Lentera Ilmu di Desa Sengguruh. I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 89-98. DOI: https://doi.org/10.33379/icom.v2i2.1203.

Valentina, T., Selegi, S. F., & Junaidi, I. A. (2023). Strategi Meningkatkan Literasi Baca Siswa Sekolah Dasar. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 21(3), 630-639. DOI: https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v21i3.12616.

Rahmawati, N. A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Literasi Informasi Mahasiswa Dengan Pembentukan ILC (Information Literacy Class) Online Di UPT Perpustakaan UPN Veteran Yogyakarta. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 4(1), 93-102.